My Little wings!
Experience *edit*
Friday, December 07, 2012 | 1:49 PM | 0 comments

Salam semua. Sorry lah lama tak mengupdate belog nie. Dah penuh dengan sawang labah2 dan segala debu dan habuk.. *lap sikit* Line internet takda, so agak malas la sangat nak mem-belog-ing nya. Hehe. Last update pasal camping kan? So sekarang nie aku dah last sem. Tunggu masa je nak practical.

Well.. Dah2 last sem nie, banyak benda terjadi kan. So nak cerita lah sikit pengalaman yang dapat walaupun takla seberapa. Kt cerita tahun nie punya jela. Tahun nie punya pun, kira2 yang ingat ada lah dalam 13 event lebih jugak aku join a.k.a handle. Yang tahun sebelum2 nie rasanya dah belog-ing dah dalam post2 yang lepas. Ala.. Sikit je.. takyah tahu pun takpe. Hehe..

Tahun nie aku tak tahulah bernasib baik ke bernasib malang. Sebab diberi tanggungjawab untuk memegang 2 jawatan. Well. Biasalahkan. Bila dah join koko dari sekolah, even dekat kolej pun kalau belajar 24/7 memang lah bosan nak mampus kan. So lepas je letak jawatan untuk CEO List Club (CLC) yang untuk budak DL je *poyo kejap* rasa macam empty gila life dekat kolej nie.

So bermulalah pengembaraannya dengan meng-approach encik Firdaus Jamil awal tahun tu untuk buat kelab IT. Bincang punya bincang segala hal pasal logo, committee, advisor, master plan dan segalanya, proposal untuk bina kelab muncul. Pastu nak approach madam Safwati pulak. Dahla time tu gerun gila dengan madam tu. Sebabnya tahun sebelum tu jadi wakil untuk CLC gi meeting dengan manager STADD baru and memang gaya madam tu ganas ow. Takut.. Ktorang approach madam dengan keadaan terketar2.. Hanya Allah je yang tahu perasaan ktorg. Haha. First ofcosla kena reject kan. Tapi tak mengalah tu. Time cuti sem pun ktorang datang jugak. Nasib rumah dekat. Time jumpa madam tu, madam cakap dia baru je reject 20 proposal. Memangla ktorg da terketar gila. Tapi last2 Alhamdulillah Information Technology Club (iTEC) pun terbinanya pada 14 Februari 2012 dan bermulalah tanggungjawab aku sebagai Vice President..

Time opening ceremony tak jalan lagi, adalah meeting untuk perlantikan SRC a.k.a MPP baru. Pres dgn VP kena pergi jugak. Lepas je sesi pengenalan dengan semua hadirin dan hadirat di situ, SRC yang lain semua dah di pilih dan madam cakap dia tak puas hati dengan candidate lain so dia pilih 3 orang VP untuk jd SRC. Time tu poyo dan confident je cakap dengan daus takkan terpilih punya. Kt kelab baru lagi. Sekali madam sebut nama aku, habis terkejut beruk dekat situ. Terus termenangis sebab stress *nie belum buat kerja lagi*. Dah ternganga ngan blank. Sehari suntuk macam orang tak betul je.. Dah la dapat jawatan assistance exco business & entrepreneurship. Lemah semangat den pasal business nie. Daus dah awal2 cakap tak bagi aku letak jawatan. Lepas tu gi jumpa madam. Tanya kenapa dia pilih aku. Lepas tu madam cakapla dia observe dari awal. Bangga kejap dekat situ. Ahaha. Lepas cakap yang aku tak confident boleh bawak 2 jawatan, madam cakapla kalau dia boleh kenapa orang lain tak boleh. Perkataan tu la yang aku pegang sampai sekarang


  
Mula2 malas gila nak duduk bilik SRC tu. Macam takde function je. Bila dah ada meeting boleh kata tiap minggu dengan kewajiban mengisi buku log tu, melekat lah aku dekat situ. So tiap exco kena buat master plan dengan proposal lengkap untuk 5 event. Memang jenuhla nak buat lagi2 bahagian budget. Siap ditanya oleh madam lagi boleh ke jalan time yang diletak tu. Agak tension la jugakkan..

Committee untuk iTEC tak cukup jd ktorg buatla interview untuk beberapa orang lagi. Lepas tu terus ke opening ceremony. Tak ler buat keje banyak mana. Daus letak nama aku celah committee mana pun aku tak tahu. Yang tahu jadi MC je. Speech dalam English tu.. Siap practice lagi tu tapi orang yang tengoknya hanya seciput je. Sedih gila. Lepas tu, ada bengkel induksi untuk committee2 iTEC bersama SRM. Yang nie pun aku tak tahu jadi apa. Cuma tahu gi beli barang untuk sediakan makanan untuk mereka2 ini.


Masalah bermula bila startnya aku jadi Director untuk event video editing competition untuk iTEC. Event kena postponed la sebab hall guna untuk exam. Committee resign la. Takda sambutanlah sampai terpaksa buat free je event tu. Nak kena buat video tuk promotion lagi.. Haish.  Memang sakit kepala. Lagi2 event nie terpaksa buat sehari sebelum event SRC iaitu Club Carnival. Dah la aku jadi Asst Director tuk event tu. Nasib tak jadi gila time tu. Tapi memang exhausted gilalah. ahaha.. Jadi start je dari situ, dah boleh tahu sama ada diaorg nie reti buat keje ke tak. Kawan tak kawan. 

Dah jadi SRC nie, tiap exco kena jaga kelab2 angkat lah kononnya kan. Nasib aku jaga kelab yang memang kenal. iTEC, M&S dengan AC. Memang rasa banyak gila meeting 1 minggu tu kena attend. Meeting club2 angkat lagi. Dah la kena buat report sekali.. Le sigh. Rasa macam tak betul je. Tapi time meeting2 tu la time aku buat muka tebal menyebuk dalam meeting diaorg tanya and bagi idea. Dan start dari situlah ktorang makin rapat. :)




Lepas tu pulak dekat2 nak final exam time short sem tu, ujai approach aku tuk jd MC tuk event dia. Grooming. Bila dah dapat tentative last minute, speech pun baru buat. Jadi tak berapa nak prepare. Dah sebab terbiasa sangat present dengan segala kerja lain dalam kolej tu guna English, bila kena buat dalam bahasa melayu, takut tatabahasa berterabur je. Tak nervous taw tapi asyik salah sebut je. Konon slang Englishla kan. Ahaha.. Malu je depan mereka semua tapi buat jela muka tebal.

Rasanya ktorang rilex sikitlah sebelum OneTouch Camping tu. Dah cite kan? Haa so malas nak cite lagi. Haha. Lepas je event 4 hari 3 malam bagi ktorg, esoknya ada sport carnival. Nasib aku punya keje hanya prepare hadiah je. Takdalah penat sangat. Time event tu just turun tengok je. Hewhew.. 




Lepas tu start puasa. Time puasa nie ada 2 event. Tak ingatlah singgah sahur dulu ke iftar OneTouch dulu. Tahu2 lah kan time bulan puasa cemana kejenya kan. Mestilah malam. Untuk singgah sahur, ktorang prepare makanan dari.. Boleh kata petang lagilah tapi aku sampai malam dekat rumah Aina. Hehe. Boleh kata dalam pukul 12 malam macam tu, makanan diedarkan ke hostel2. Selesai je edarkan dekat rumah2 yang dipilih, last sekali ktrorg sahur sekali dengan housemate Mira. Rasanya time tu pukul 2 lebih kot. Takpe. Makan awal. Semua dah lalok2 macam tak betul je. Haha. Untuk iftar OneTouch pulak, preparation dari pagi. Kemas2 dewan, gi rumah Ida ambik barang. Tunggu peserta dan makanan, sampai committee semua boleh kata tak berbuka puasa sebab makanan tak cukup. Makan free kan, so pesertanya memangla belambak. Lepas je berbuka, hanya peserta OneTouch yang nak ambik sijil diaorg je yang stay. Yang lain bla. Kurang asam betul. Time tu aku head untuk preparation. Memang mengigilla badan kan sebab tak makan. Just minum je. Bukan aku sorang je. Dengan kemas dewan sampai ke pukul 12 lbh. Balik rumah makan sikit terus tdo. Ahaha.. 

Lepas je cuti raya dan jugak cuti mid term walaupun tade midterm, ada lagi event nak kena kejar. Convest dengan program Raya. Dahla ktorg kena datang seminggu awal. Orang lain syok2 cuti, ktorg kena buat kerja. Tapi yang tak datang pun, kena buat kerja jarak jauh jugak. Kesian zizi time tu kena paksa dengan ktorg tuk siapkan boleh kata semua event punya poster, banner dan banting. Nasib dia tak gila lagi. Ahaha.. Yang start dulu program Raya tapi kena awal kan sebab macam biasalah. Hall guna kan. Tuk event nie aku committee untuk sponsorship tapi macam takde function je. Sorryla aku memang tak suka kerja sponsor nie. Taktaw nak cari celah mana. So nak ‘ganti’ balik kerja tak buat, buatla kerja lain yang mana yang perlu. Lepas beberapa hari, convest pulak start. Tuk aku, aku handle mass aerobic. Well. Antara semua2 event convest, aku rasa aku punya lah yang relax. Nak kata relax, bagi aku, ahza dengan zizi takla. Cuma committee2 yang lain jela. =_= Bila dah event macam nie jalan dekat kolej, memang tak sah kalau takda tentangan lagi2 dari SOSS ngan budak2 DIC. Pekakkan jela telinga tu. Memang takleh nak buat apa. Mulut orang kan. Nak salahkan diaorang pun, aku sendiri pun rasa aerobic tu macam sexy jugakla dia punya aerobic tu.. hehe.. 

  
Lepas tu pulak ada program yang aku dah lama bincang dengan kelab2 angkat aku tu. Antara semua2 program, yang nie la program yang paling besar yang aku pernah handle. A day With Expert dimana 3 penceramah dijemput dan anggaran budget setelah di potong2 menjadi 2k. Memang banyak gila masalah walaupun jarak preparation dengan hari kejadian tu nak dekat2 sebulan. Speaker nie takleh nak datang time nie, kena tukar tarikh nak kena inform speaker lain pulak dan yang sebaliknya.. Tapi yang paling gila tu ofcosla bahagian budget.. Manalah aku nak cekau duit. Nasib STADD sponsor 1.2k. Pergh.. Terbaiklah madam. Lepas boleh kata segala kerja yang dibuat yang memerlukan aku menebalkan muka pergi tiap department dan segala perbelanjaan terpaksa di cut yang memang betul2 cut, akhirnya dapatla jugak achieved target peserta dengan ilmu yang berguna kepada mereka. :) Tuk program rekreasi tu aku tak dapat join sebab kena pergi ibadah camp. Tapi takpa. Aku takda pun program tu berjalan dengan lancar. Committee lain kan ada. :)

 
 Dan last sekali adalah program IIC Rev Up Bungee Futsal Challenge 2012. Program nie buat time nak dekat2 final kan so kelas yang tak ginya dan segala bagai lagi. Tuk program nie memang segala kerja boleh kata director dengan assistance dia lah banyak buat. Nie tuk bahagian planning baru. Tuk event nie aku sebagai secretary dan jugak head untuk VIP, Media & crowd. Aku rasa aku tak jaga pun crowd. Ahaha. Tapi memang gila betul. Sham serahkan dekat aku untuk berurusan dengan VIP. Wakie Talkie berbunyi, nak kena terkejar2 ke kawasan tersebut.. Memangla aku lari sana sini. Dah la salah pakai kasut. Memang cramp gila kaki. Dengan tak sentuh makanan sehari suntuk. Lemah gila rasa badan. Nasib stamina aku boleh tahan lah jugak time tu lepas training yang dibuat semata2 untuk grading kan. Hoho.. 

Kalau ikotkan ada lagi 2 event lepas nie. malam penyampaian hadiah untuk revive dengan AGM.Cakap pasal AGM nie, pelapis tak cari lagi. Hmm. Nantilah bincang dengan Daus. Get ready ye adik2 yang berminat tu. Interview akan dikenakan kepada anda. hoho..

So kira2 semua dah 13 event. Memang gila aktif aku rasa tahun nie. Dan macam2 yang aku rasa. Dengan masa event yang nak dekat dengan exam, ke-bankrupt-an.. Kena perli dengan lecturer depan kelas time present(memang sentap gila), kena peril lagi dengan lecturer dalam bilik lecturer(semua lecturer tengok kot. Malu gila). Dengan quiz, presentation dengan lab test pun buat lambat. Memang banyak gila benda rasa nak naik marah. Tapi pengalaman mematangkan diri.. Ceh.. ayat..


Masa mula2, memang perangai aku teruk sangat. Aku tak ambik peduli sangat perasaan orang nie. Yang tahu, keje siap. Menipulah kan kalau tak gaduh time buat kerja tu. Lama2, dah start fikir. Kalau aku buat macam tu, nanti orang buat dekat aku, aku pun marah kan.. hehe.. Aku dengan Daus start dari bawah. Aku start dengan CLC jadi exco career ngan daus pulak dari srm. Dalam tempoh setahun tu jugak ktorang belajar dengar arahan, buat kerja ikot waktu yang diberi. So bila naik je jadi VP dgn SRC nie, dah boleh tolerance dengan orang. Sebab kt pernah berada di bawah so kt tahu macam mana kerja tu. Kt dah boleh buat semua. Itu apa yang aku belajar. Bukan hanya tahu mengarah tapi tak tahu buat kerja. Memang banyak yang aku tengok sekarang nie. Jadi campakla aku dekat mana2 pun, aku boleh survive cuma ambik masa jela nak adapt kan. Memang aku seorang yang agak garang, tapi garang aku bersebab. Aku taknak anak2 buah aku free2 je masuk kelab tapi tak dapat pape.

Bila dah ada jawatan atasan nie, standardla mengarah orang buat keje kan. Aku kalau dah sekali dua suruh buat keje, kalau tak buat jugak memang aku menyampah. So ambik keputusan buat sendiri. Lagi senang. Dalam hati dah macam “lantak korangla. Aku yang dapat pengalaman.  Korang yang rugi”. Ceh. Ayat gila gelabah kan? Ahaha.. Tapi itulah aku dengan Daus punya perangai. Alhamdulillah walaupun ktorang memang busy memajang tahun nie, ktorang still DL. Well, tipulah kan kalau aku kata pointer tak jatuh. Memang tahun nie pointer aku jatuh. Memang jatuh sikit tapi impak dia memang besar walaupun CGPA still tinggi. 

Itu yang aku paling menyampah bila orang yang takda benda sangat nak buat takleh nak perform. Ingat apa? Aku yang dari pagi gi kelas, belajar dengan lead every task.. Dengan programnya lagi dengan time malam kena tolong mak kat kedai memangla leisure kan hidup? Daus yang dengan kerja nya lagi boleh je perform dalam study kenapa yang lain tak boleh. Cuma nak atau taknak je pilihan kt. So semua dah besar, pandai2 lah fikir. Memang benda nie rasa macam takda pekdahnya, tapi aku rasa ia akan memudahkan korang di masa hadapan. Macam mana aku hantar sekali je resume tuk practical terus dapat walaupun first kena reject tapi dipilih balik, dan macam mana jugakla kawan aku yang cgpa hampir sama dengan aku asyik direject je. Jadi pandai2 lah. Bukan nak berlagak, tapi nak bagi tahu kebaikan yang korang tak nampak. Aku harap time practical nanti aku boleh survive lah. Bukan nak kata tak boleh nak have fun, tapi ada masanya. Sampai sini jela aku bebel. Jenuh dah menaip. Haha.. Thanks for reading. :)